BOD ISSA se snaží realizovat myšlenku „omezení počtu jezdců na vrcholných akcích“. Corky k tomu napsal komentář, kde popisuje, proč to chce BOD zavést a podle jakého klíče budou jezdci postupně registrováni. Volný překlad tohoto komentáře vám teď přináším:
Omezit počet jezdců na akci může být užitečné například v následujících případech:
- Riziko spojené s příliš velkým počtem jezdců
Akce, na niž přijede příliš mnoho jezdců (např. jedná se o vrcholný závod v sezóně, nebo se jedná o atraktivní místo apod.) je riziková s ohledem na plnění stanoveného harmonogramu. Z důvodu velkého množství jezdců není možné počítat s časovou rezervou v harmonogramu pro případ deštivých přeháněk, nebo problémů s časomírou. Často se stává, že naplánované věci trvají déle, než se původně předpokládalo. Kvalita závodu se pak snižuje a jezdci, kteří si obvykle berou dovolenou, vloží značné množství peněz do cestovních nákladů, ubytování a startovného nakonec neodjedou předpokládaný počet jízd. - Zvýšení úrovně závodů
Omezený počet závodníků zvýší úroveň závodů. Na závodech typu ME, MS, US Nationals by měli jezdit jezdci s určitou úrovní. Pro začátečníky tyto závody nejsou určeny, ač BOD ISSA chce podporovat nové jezdce. Přesto nízká úroveň jezdců snižuje atraktivitu celého závodu. - Omezený čas pro závody
Některé závody můžou mít neměnný časový plán z důvodu toho, že se jedná o závod v rámci jiných akcí, je naplánován TV přenos, popřípadě se jezdí v areálu, kde se musí v určitý čas skončit. V těchto případech je vhodné organizátorem stanovit max. množství jezdců, kteří se mohou závodu zúčastnit s ohledem na harmonogram a s připočítáním určité časové rezervy.
Jak nastavit spravedlivý proces pro výběr jezdců, kteří budou mít přednost při registraci před dalšími, to byl hlavní úkol pro BOD. Pro tento účel byl na slalomranking.com vytvořen speciální žebříček jezdců, který je pro tento výběr jezdců určen. Tento žebříček upřednostňuje jezdce, kteří často jezdí na závody, dosahují stabilně dobrých výsledků na závodech, popřípadě se v minulosti umístili na nejvyšších pozicích na velkých akcích. Žebříček je sestaven z výsledků čtyřletého horizontu. Jedná se o první nástřel výběru, který může být v budoucnu pozměněn, pokud se ukáže, že není vyhovující.
Pokud tedy chce organizátor omezit počet jezdců, může se rozhodnout pro omezení pouze v některých kategoriích, nebo ve všech. Je možné také nastavit limit počtu jezdců pro určitou zemi, nebo region, není ale možné zakázat účast jezdcům z jiných zemí či regionů na závodech započítávaných do světového žebříčku.
Příklad pro stanovení limitu nazvaného „20 amatérů z Evropy“:
Na limitovaný seznam jezdců se v tomto případě dostane 20 nejlepších jezdců z Evropy + všichni jezdci mimo Evropu, kteří jsou lepší nebo stejně dobří jako dvacátý Evropan na seznamu jezdců.
Pokud někteří jezdci nevyužijí své právo přednostní registrace, bude na jejich místo doplněn další jezdec v pořadí, dokud se nezaplní seznam registrovaných jezdců.
Proces registrace
Jezdec se zaregistruje na stránkách ISSA (viz. postup). Pokud se jedná o jezdce s právem přednostní registrace, objeví se u jeho jména na listě závodu slovo „Registered“ (registrovaný). Jestliže jezdec nemá přednostní právo registrace, má u svého jména slovo „Wait list“, což znamená, že jeho jméno je na čekací listině a do závodu zatím není zaregistrován. V takovém případě je doporučeno si nekupovat letenky, platit hotely a startovní poplatek. Takovýto závodník čeká na uplynutí termínu pro registraci jezdců s přednostním právem, po jehož uplynutí je startovní listina doplněna o jezdce z „Wait listu“.
V případě, že je při registraci vyžadováno uhrazení startovního poplatku (nebo jeho části), musí jezdci označení slovem „Registered“ tento poplatek uhradit do stanoveného termínu. Pokud se tak stane, změní se slovo „Registered“ na „Confirmed“, tedy potvrzená registrace. V opačném případě bude jméno jezdce vyjmuto ze seznamu registrovaných (nepotvrzených) jezdců a šanci dostanou jezdci z „Wait listu“. Je na organizátorech, aby obeslali jezdce a upozornili je na termín, do kdy mají uhradit startovní poplatek.
V případě, že je startovní listina uzavřena, ale není naplněna po uplynutí konečného termínu pro registraci v kategorii, ve které chce jezdec závodit, může jezdec kontaktovat přímo organizátora akce a požádat jej o ruční přidání na seznam registrovaných jezdců.
Logika pro výběr jezdců
Do jaké kategorie jezdec spadá, si může najít na slalomranking.com, záložka „Ranking“ a dále pak v sekci „Other Ranking“, kde jsou podsekce „Limit PRO“, „Limit AM“ a Limit Women“.
Níže uvedená tabulka pak zobrazuje priority určené pro stanovení pořadí jezdců. Vychází se ze světového žebříčku a z výsledků, které jednotliví jezdci dosáhli na vrcholných akcích a to v horizontu čtyřletého období.
PRO skupina
PRO A1: 1-4 místo v aktuálním, nebo čtyřletém světovém žebříčku
PRO A2: Vítěz letošního závodu se statusem Major
PRO B1: 5-8 místo v aktuálním, nebo čtyřletém světovém žebříčku
PRO B2: 2 místo v letošním závodu se statusem Major
PRO B3: 1-4 místo ve světovém žebříčku z loňského roku
PRO B4: Vítěz závodu se statusem Major z loňského roku
PRO C1: 9-12 místo v aktuálním, nebo čtyřletém světovém žebříčku
PRO C2: 3-4 místo v letošním závodu se statusem Major
PRO C3: 5-8 ve světovém žebříčku z loňského roku
PRO C4: 2 místo v loňském závodu se statusem Major
PRO D1: 13-16 místo v aktuálním, nebo čtyřletém světovém žebříčku
PRO D2: 5-8 místo v letošním závodu se statusem Major
PRO D3: 9-12 místo ve světovém žebříčku z loňského roku
PRO D4: 3-4 místo v loňském závodě se statusem Major
PRO D5: Vítěz závodu se statusem Major z předloňského roku
PRO E1: 17-20 místo v aktuálním, nebo čtyřletém světovém žebříčku
PRO E2: 9-11 místo v letošním závodu se statusem Major, vítěz letošního Main závodu
PRO E3: 13-16 místo ve světovém žebříčku z loňského roku
PRO E4: 5-8 místo v loňském závodě se statusem Major
PRO E5: 2 místo ze závodu se statusem Major z předloňského roku
PRO E9: 1 místo v PRO Rookie
PRO F1: 21-24 místo v aktuálním, nebo čtyřletém světovém žebříčku
PRO F2: 12-16 místo v letošním závodu se statusem Major, 2 místo v letošním Main závodu
PRO F3: 17-20 místo ve světovém žebříčku z loňského roku
PRO F4: 9-11 v loňském závodě se statusem Major, loňský vítěz Main závodu
PRO F5: 3-4 místo ze závodu se statusem Major z předloňského roku
PRO F6: Vítěz závodu se statusem Major z předpředloňského roku
PRO F9: 2 místo v PRO Rookie
PRO G1: 25-28 místo v aktuálním, nebo čtyřletém světovém žebříčku
PRO G2: 3 místo v letošním Main závodu
PRO G3: 21-24 místo ve světovém žebříčku z loňského roku
PRO G4: 12-16 v loňském závodě se statusem Major, 2 místo v loňském Main závodu
PRO G5: 5-8 místo ze závodu se statusem Major z předloňského roku
PRO G6: 2 místo ze závodu se statusem Major z předpředloňského roku
PRO G9: 3 místo v PRO Rookie
PRO H1: 29-32 místo v aktuálním, nebo čtyřletém světovém žebříčku
PRO H2: 4 místo v letošním Main závodu
PRO H3: 25-28 místo ve světovém žebříčku z loňského roku
PRO H4: 3 místo v loňském Main závodu
PRO H5: 9-11 místo ze závodu se statusem Major z předloňského roku, vítěz Main závodu z předloňského roku
PRO H6: 3-4 místo ze závodu se statusem Major z předpředloňského roku
PRO H9: 4 místo v PRO Rookie
PRO I1: 33-40 místo v aktuálním, nebo čtyřletém světovém žebříčku
PRO I2: Vítěz Prime závodu z letošního roku
PRO I3: 29-32 místo ve světovém žebříčku z loňského roku
PRO I4: 4 místo v loňském Main závodu
PRO I5: 12-16 místo ze závodu se statusem Major z předloňského roku, 2 místo v Main závodu z předloňského roku
PRO I6: 5-8 místo ze závodu se statusem Major z předpředloňského roku
PRO J1: 41-48 místo v aktuálním, nebo čtyřletém světovém žebříčku
PRO J3: 33-40 místo ve světovém žebříčku z loňského roku
PRO J4: Vítěz Prime závodu z loňského roku
PRO J5: 3 místo v Main závodu z předloňského roku
PRO J6: 9-11 místo ze závodu se statusem Major z předpředloňského roku, vítěz Main závodu z předpředloňského roku
PRO K1: 49-56 místo v aktuálním, nebo čtyřletém světovém žebříčku
PRO K3: 41-48 místo ve světovém žebříčku z loňského roku
PRO K5: 4 místo v Main závodu z předloňského roku
PRO K6: 12-16 místo ze závodu se statusem Major z předpředloňského roku, 2 místo v Main závodu z předpředloňského roku
PRO L1: 57-64 místo v aktuálním, nebo čtyřletém světovém žebříčku
PRO L3: 49-56 místo ve světovém žebříčku z loňského roku
PRO L5: Vítěz Prime závodu z předloňského roku
PRO L6: 3 místo v Main závodu z předpředloňského roku
PRO M1: 65-300 místo v čtyřletém světovém žebříčku
Obdobné tabulky jsou pro AM skupinu…
… a Women skupinu:
Zde už jsem si překlad odpustil, jelikož se kritéria opakují. Děti, junioři a mladiství omezovaní nejsou. Předpokládám, že je to proto, že jich je málo.
Petr Janoušek
Předseda ČASS