Dobrá cesta

Pohled na umístění českých jezdců ve světovém žebříčku mě naplňuje pocitem, že něco přeci jen děláme dobře… Trochu to smrdí samochválou, ale čtenář mi to určitě odpustí…

To, co děláme dobře, toho by jsme se měli držet a pokud možno to ještě vylepšit. Osobně vidím několik věcí, které nám všem dopomohli k tak dobrému umístění ve světovém žebříčku.

V roce 2009 jsme se nebáli pořádat statutové závody, tedy takové, které byly mezinárodní skateboardovou asociací ISSA ověnčeny statutem Major, Main, Prime (za svojí „nebojácnost“ vděčíme Chozému, který nás do toho dotlačil a za většinu z nás vyplnil formulář pro žádost o přidělení statutu). Tyto závody měly vysokou úroveň, takže ISSA neměla důvod přidělené statuty snížit. Čeští jezdci z této naší nebojácnosti profitovali vysokým přídělem bodů do světového žebříčku a také získali mnoho závodnických zkušeností aniž by museli kamkoli vycestovat. Možná nám do karet nahrál i fakt, že v ekonomicky těžkém roce 2009 nebylo příliš organizátorů, kteří by se nebáli pustit do větších projektů. Rokem 2009 jsme si vydobyli pozici, kterou by bylo škoda ztratit a tak je dobře, že i letos kandidujeme na získání statutu Main pro dva závody, kluci z HB budou nakonec žádat o Prime a i my v Praze se, doufám, odhodláme k témuž (musím ale ještě více zatlačit na ředitele závodu Tomáše Potůčka). Pokud by toto všechno vyšlo, tak máme v ČR opět čtyři závody světové úrovně.

Další naše plus je vyrovnání výkonnosti jezdců na špičce a tím i zvýšená zdravá rivalita mezi jezdci. Troufnu si tvrdit, že v letošní sezóně bude deset jezdců v každém závodě bojovat o stupně vítězů a každý z nich může být první, ale i desátý. Věřím i tomu, že s možností nakoupit od Míry Bartoše světový truck za nižší cenu, se  tato skupina rozšíří o dalších pět lidí. Přichází tedy doba, kdy budeme všichni obdobně vybaveni  a bude už záležet zase jen na našich nohách a našem umu. Velkým přínosem je i další „nabalování“ vynikajících jezdců jako je například Ivo Škrabal se svojí drahou chotí Renatou. Takovíto jezdci opět zvyšují konkurenci a dramatičnost v každém závodě a já bych si moc přál, aby se ještě rozhýbali a přidali se k nám další jezdci, kteří patří to tzv. staré školy. Jako věkový protipól jsou zde naši junioři, pro které je v každém závodním dnu pořádán minimálně jeden závod a oni se nám odvděčují tím, že jejich počet neustále roste a tak slalom na skateboardu by mohl být disciplínou, která v Česku nezanikne.

Je dobře, že se u nás začaly pořádat závody bez rozdílu kategorií AM a PRO, jako OPEN. I tato skutečnost přispěla k vyrovnání a rozšíření naší špičky. „Amatéři“ si chtějí vyšlápnout na „profíky“ a profíci se nechtějí nechat zahanbit amatéry.

Je dobře, že jsme se vydali cestou pořádání duálních slalomů se startem na pípání… Rutina v takto startovaných slalomech nám na mezinárodním poli chyběla. Tím, jak máme vyrovnanou výkonnostní úroveň jezdců je ale stále obtížnější dostat se do vysněné osmičky bojující v head to head závodě o vavříny. Martin Kulhavý by o tom mohl vyprávět… Rád bych zde prosadil nějakou změnu, která by umožnila i jezdcům na devátém až šestnáctém místě zkusit si start na pípání a tím i osvojit si tuto dovednost. Myslím, že není správná cesta rozšířit postupující osmičku na šestnáct členů a závodit systémem první s šestnáctým, druhý z patnáctým… Zas až takto širokou špičku nemáme. Mohli bychom si ale vzít vzor z veleúspěšného švýcarského závodu 80 kuželek v Curychu… Tento závod přitahuje obrovské množství jezdců (i když má statut Basic) už jen tím, že i „slabší“ jezdec si dost zajezdí… Pro nadcházející sezónu bych rád prosadil head to head souboje o deváté až šestnácté místo (takové B finále). Toto rozšíření by umožnilo zvyknout si na head to head souboje i momentálně méně úspěšným (nebo šťastným) jezdcům, kteří by pak nemuseli zaplatit nováčkovskou daň při postupu do A finále.

Také se pokusím přesvědčit pořadatele prachatických závodů, jestli by nechtěli převzít druhé specifikum švýcarského závodu a to postavení několika slalomů se zvyšující se obtížností. A proč zrovna prachatických závodů? Asi není tajemstvím, že jsem se v Prachaticích narodil a tudíž mám k těmto závodům zvláštní vztah. Už v loňském roce jsem pomáhal se stavbou slalomů v Prachaticích a letos, pokud budou chtít prachatičáci pomoci, to nebude jiné. Představoval bych si to tak, že by se postavili tři hybridní slalomy. První lehký, s kužely dál od sebe, který by projel každý začátečník… Druhý obtížnější a třetí těžký… Pořadí závodníků by určil nejvyšší počet bodů získaný ze všech tří slalomů… Vyhlašovali by se tedy pouze tři nejlepší z takové kombinace… No a pak by se jel ještě tight slalom. Do České poháru by se započítávaly body za dva slalomy. Tight a „hybrid kombinaci“…

Krásný a bezstarostný začátek roku vám všem přeje

Petr Janoušek
Předseda ČASS

PS: Těším se na všechny 28.1. 2009 na valné hromadě
PPS:  Pokud nebudete mít co dělat, tak mi napište, co si o mých myšlenkách myslíte. Ať již s nimi souhlasíte, či nikoli a to nejen k tomuto článku…   

  

12 komentářů u „Dobrá cesta“

  1. Je dobře, že nás chválíš předsedo! Však se ti to z pozice Mistra Evropy taky mluví…
    Strávil jsem teď den na foru ISSA a dějí se věci v oblasti rozdělení kategorií AM/PRO. Aby jste věděli i vy ostatní, máme už trochu připravenou koncepci zlepšení několika pravidel ISSA, kterou chceme navrhnout a toto je také jeden bodů. Zkusím to zítra ještě konzultovat a pořádně přeložit a určitě to sem taky pověsím.
    Další dobrá zpráva je ta, že jsem odhalil chybně započítaný závod do World rankingu a po konzultaci s Corkym a přepočítání se stalo, že už tři Češi jsme v první dvacítce PRO rankingu! Ovšem spoustu jiných taky přepočítává a ještě se to bude určitě posunovat. Třeba se řeší i to, že v Poličce se jely 4 slalomy a program umí jenom tři disciplíny. Každému jezdci se stejně počítají jenom dva lepší, ale trochu se dohadují, které zařadit do těch tří a který slalom bude tak nějak nalicho. Jako vždy, každému se líbí to jinak a tak jsem taky už musel podávat „svědectví“ třeba o pořadí některých jezdců. Tak jsem si dnes se svojí angličtinou „užil“. Ale dali jsme do pořádku některá jména i zdvojení některých osobností a snad to bude na žebříčku vypadat lépe.
    No a ještě předsedo k tomu Zurichu 80 cones. Nakonec dostal zpětně MAIN status. Jen abys věděl..
    O rozšíření Head to Head už jsme spolu mluvili a mám teď ještě připravený další návrh. Možná ho zkusím sepsat ještě před schůzí, nebo se ho dozvíte tam.
    Tak se mějte.

  2. 80 kuželů dostalo Main… To je jen důkaz, ža takto koncipovaný závod má něco do sebe… a nic to nemění na tom, že tam ty lidi přijely, i když to žádný status původně nemělo…

  3. Zdar všichni.
    Petře hezky si to napsal a je dobrý že píšeš, už jen proto, že to udržuje partu v dění a neusínáme zimním slalom spánkem.
    Píšu sem ale hlavně proto, abych se vyjádřil k Prachatickým závodům.
    Samozřejmě v myšlenkách už dávno toužíme udělat závod trochu větší, nebo aspoň atraktivnější, na kterej by přišli taky někdy diváci a i pro závodníky by byl atraktivnější co se týče disciplín, které stávající skatepark příliš neumožňuje. K tomu je třeba změnit především samotnej plac, tedy dostat slalom závod trochu do města a na plochu, kde se dá jet paralel (ještě sem si na nový termíny nezvyk;-) ).
    Samozřejmě od myšlenky k činům je cesta se spoustou práce a překonávání problémů.
    V hlavě sem měl již kupu scénářů, ale ty by nikdo nezaplatil. Letos (vlastně loni) se nám blýsklo na lepší časy. Asi týden byla uzavřená cesta z centra podél celého sídliště, která je pěkně z kopečka a i dost široká. Příčinou bylo pokládání nového koberce. Sakra když tak frekventovaná cesta může být zavřená týden, tak proč by nemohla být pro nás dva dny. Navíc takhle pěknej asfalt (než se zničí) nyní nikde v Prachaticích neni. Sondoval sem už něco na městě, kde i nadále se chystáme s Frantou lobovat, ale na největší oříšek narazil Franta Zíka, kterej na to téma kontaktoval náčelníka dopravky a dozvěděl se, že taková uzavírka stojí velký prachy, a to především ve věci dopravního značení. Částka se pohybovala v desítkách tisíc a to sou peníze, který neseženem a město nám na to nedá, respektive budem rádi když povolí uzavírku.
    Chtěl bych se tímto zeptat Poličky a Havlobrodu, jak jste to měli s uzavírkou vy?. Platili ste něco? Komu? Přispěl vám někdo? Prostě každý argument se nám v následujících jednáních bude hodit.
    Máme to trochu těžší než vy, páč sme na to víceméně dva, ale možná to je jen výmluva. Pepa je v Hradci taky sám.
    Pokud se nám to opravdu povede, tak mám následně další otázku a tou je možnost využití zábran a vyškolenejch kluků co dělali na všech závodech traťový rozhodčí. Páč sme to doposavad nepotřebovali, tak víme prd o případných možnostech. To se ale samozřejmě můžem dozvědět na schůzi, kam doufám dorazíme.
    Ještě poslední dotaz je na vás všechny ohledně účasti. Ptám se tedy: zadaříli se nám uzavírka a tedy parádní trať na úrovni, odpovídající vašim kvalitám, přijede vás na Prachatické závody vícero než v minulosti???
    Nejde mi o masovost a závody mně baví i v malé partě, ale jde o argumentaci orgánům, od kterých budeme chtít povolení a případnou pomoc. No a taky když už s tim bude tolik práce 😀

  4. Nám by se tam možná 80 kuželek vešlo taky a navíc je podél trati mez, tedy něco jako přírodní tribuna v Poličce.

  5. Míro, pokud budete teď někde jednat, tak vyznačení objíždky záleží na firmě, která osazuje a pronajímá značky a Dopravním inspektorátu Policie. Podle našich zkušeností jsou většinou spolu dohodnutí a podle všech vyhlášek, musí být všude množství značek. Návěsti před objížďkou, objízdné trasy atd. Jen je potřeba se dostat k lidem na Policii a většinou až na několikátý pokus je obměkčit, že tolik jich zas není potřeba. Což je ale zase menší kšeft pro firmu, která to zajišťuje. Zatím to tak bylo vždy, kde jsme to dělali. Souhlas odboru dopravy Města bývá formalitou a ještě to musí podepsat vlastník komunikace. Taky buď Město, nebo nějaký jiný subjekt. Vypadá to složitě, ale nesmíš se toho bát. Jen je potřeba začít klidně už teď, potom když to spěchá, hůř se komunikuje. Podle zkušeností z Poličky nebo i Hradce byla první verze kolem 25 tisíc a postupně třeba v Poličce to nakonec zařídily Technické služby a tuším, že za hubičku. V Hradci nakonec kolem 12 tisíc. My jsme ale navíc ještě museli platit náhradu za objížky Hromadné dopravy a to je ještě horší. To jen abys věděl, že sranda to není, ale když se chce………..
    No ale určitě musíš zkusit dotaci od Města. Všude se rozděluje množství peněz, jen je potřeba zkoušet. Určitě by mohli slyšet na podporu sportu, nebo cestovního ruchu.

  6. Pepo dík za radu. Frantovi řek náčelník dopravky snad částku k padesáti tisícům a to opravdu nechápu za co.
    předpokládám že firma která dělá značení je s policajtama ruka ruku meje a tedy to je natažený. Prej si snad účtujou za značení, prachy jak kdyby ty značky nechali vyrobit na jedno použití.
    Samozřejmě se budu snažit najít cesty, bohužel město sem zkoušel a prachy nedá, páč jim chybí v rozpočtu 20.000.000,- z daní, který nikdo v týhle době neplatí. Poručit to taky nikomu nemůžou, protože to značení dnes dělá soukromá firma a ta je z toho (zřejmě dobře) živa.
    Skusim tý konkrétní firmě nabídnout reklamu, ale osobně si myslim že jí nepotřebujou. Těch pár lidí co na slalom příde, jim těžko dá nový zakázky. Sponzora od jinud je dnes taky utopie. Reklama by měla mít vždy nějakou návratnost a tak pokud dnes někomu prachy zbejvaj, tak je nebude dávat na naší akci, leda že by byl hloupej, nebo nadšenec. SK8 firmy sou taky v pr..li a pokud ne, je pro ně lepší dát pár korun či věcí na českej pohár v normálním skejtu, páč se jedná o jejich cílové zákazníky a pohár je prezentován i na jinejch webech a v časákách.
    Možná že se zbytečně vykecávám, ale třeba se to bude hodit někomu kdo bude chtít dělat závody poprve 😉

  7. Čus Míro,
    s uzavírkami nám hodně pomáhal Pepa, hlavně s tě mi které byli na silnici I nebo II třídy, tam se musí žádat na kraj. U místních komunikacích je to jednodušší, to dělá město, je třeba souhlas Státní policie která zpracuje objízdné trasy a vypracuje ti dopor. značení, ostatní povolovačky řeší místní dopr. odbor. Město s tebou udělá smlouvu o pronájmu a schválí ti uzávěrku. My to máme u města dobré, takže neplatíme zatím nic, u státních komunikací ale od příštího roku platit budeme muset. Co se týče dopr. značení, ideální je se obrátit na SUS (správa a údržba sil., nebo technické služby a hodně značek nám půjčuje Měst. pol) se kterou máme super vztahy a spoustu místních věcí řeší za nás sami MP)

  8. Ahoj Míro,
    asi nejdůležitější je přístup města – má-li město zájem se na takovéto akci podílet. Nemyslím tím snad finančně, ale je – li v zájmu města uspořádat sportovní podnik. Uzavírku řeší dopravka ve spolupráci s městem, s tím žádný problém nemáme. Značení nám zajištuje firma. Nás to stálo každý rok 3000,- kč.

  9. děkuju kluci. Vaše domácí podmínky a přístup orgánů, jsou pro mne dobrý argument až budu jednat 😉

  10. Míro držím palce pro jednání s úřady – přeju vytrvalost a už se těším jak si na jaře v Prachaticích zajezdíme.
    Ivo s chotí

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..